III Część kursu z programowania w środowisku Arduino.

W tej części kursu nie będziemy nic dokładać ani odejmować w zbudowanym prototypie na płytce stykowej w 1 i 2 części naszego kursu. Dziś zajmiemy się typowo samym programowaniem aby nauczyć się stosować zmienne typu „bool”, „int”, „String”. Dodatkowo z powtórzenia materiału warunek „if”, monitor portu szeregowego ale już nie tylko do odczytywania informacji ale też do wysyłania komend na naszą płytkę Uno. Zapraszam do zapoznania się z materiałem i życzę owocnej nauki.

Nasz układ zbudowany jest niezmiennie od 2 części kursu z elementów takich jak:

Lub zestaw startowy dostępny na naszej stronie.

Całość zmontowana jest na płytce stykowej wg schematu poniżej:

Pierwszy sposób, który umożliwia nam załączenie diody poprzez naciśnięcie przycisku lewego i świecenie naszej diody zielonej na tzw. podtrzymaniu. Po ponownym naciśnięciu nasza dioda gaśnie. W tym sposobie używamy zmiennej „bool”, która odpowiada za przechowywanie i zmianę wartości z „true” (czyli prawda) na „false” (czyli fałsz) i na odwrót. W ten sposób na przykładzie poniżej napisanego programu sterujemy załączaniem i wyłączaniem diody z użyciem zmiennej „bool”.

Drugim sposobem do sterowania, troszkę bardziej skomplikowanym, ale jak nauczysz się tego sposobu to będziesz miał w przyszłości podstawy do zrozumienia działań pętli „for”, „while” ale o tym w innej części kursu. Na tą chwilę skupmy się na drugim sposobie, gdzie wykorzystamy funkcję „int”. Do tej funkcji możemy zapisać liczby z przedziału  -32 768 do 32 767. Nam na chwilę obecną wystarczy od 0 do 2. Dlaczego od 0? Ponieważ o ile w codziennych sprawach liczenie zaczynamy od 1, to w programowaniu pierwszą cyfrą jest 0. I to od niej zawsze zaczynamy odliczanie lub na niej kończymy. Poniżej znajduje się program napisany drugim sposobem aby załączać i gasić diodę naciskając przycisk.

Trzeci sposób to sterowanie przez monitor portu szeregowego gdzie wpisujemy „zalacz” lub „wylacz” aby załączyć albo wyłączyć naszą diodę zieloną. Tutaj znowu kolejna nowa zmienna, która nazywa się „String”. Jest to zmienna, w której przechowywane są litery, słowa a nawet zdania.  Poniżej przedstawiamy program napisany do sterowania z poziomu monitora portu szeregowego.

W ostatnim programie implementujemy całość, czego się dziś nauczyliśmy. Nasz program ma mrugać diodą zieloną co 1 s, na monitorze portu szeregowego ma być wyświetlany stan diody czerwonej, informacja o wciśniętym przycisku lewym, sterowanie diodą czerwoną z poziomu monitora portu szeregowego a także wykorzystamy w tym programie dodatkową pętlę napisaną przez nas. Poniżej nasz program.

Całość szczegółowo omówiona jest na filmiku, który zamieszczam poniżej. Życzę miłej i owocnej nauki.

Pozdrawiam.

Odtwórz wideo

Leave a Comment